poniedziałek, 19 listopada 2012

Wigilia Świętego Andrzeja




   Noc z 29 na 30 listopada jest czasem wróżb i ostatnich hucznych zabaw przed rozpoczęciem adwentu. Wigilia Świętego Andrzeja, czyli popularnie mówiąc Andrzejki niegdyś były obchodzone przez niezamężne kobiety, które w odosobnieniu i z powagą oddawały się wróżbiarskim obrzędom. Na szczęście obecnie jest to wesoła i niezobowiązująca zabawa dla każdego:)

  Warto tego dnia/wieczora spotkać się z przyjaciółmi i powróżyć sobie na różne sposoby, nie szczędząc poczucia humoru i dobrej zabawy. Poniżej przeczytacie kilka popularnych i ciekawych sposobów na powróżenie w towarzystwie lub w odosobnieniu.

1. Lanie wosku.
To niewątpliwie najbardziej znana forma zabawy na Andrzejki i chyba każdy wie na czym polega. Potrzebny roztopiony wosk w naczyniu, klucz z dużym otworem i miska z wodą. Roztopiony wosk lejemy bezpośrednio lub przez dziurkę np. w kluczu. Na podstawie kształtu woskowej figurki lub kształtu cienia rzucanego przez nią przewidujemy przyszłośc lejącego.

2.Układanie butów.

Kolejna powszechnie znana zabawa. Panny ustawiają buty z lewej nogi jeden za drugim w pokoju po czym ostatni przestawiają na początek tak długo aż pierwszy but nie dotknie progu. Panna, której but pierwszy dotknie progu, pierwsza wyjdzie za mąż.

3.Wróżenie z obierki jabłka.

Należy obrać jabłko tak żeby powstała jedna obierka po czym rzucić ją za siebie, kształt obierki ma oznaczać pierwszą literę imienia przyszłego męża.
  
4. Cztery filiżanki.
Pod trzy filiżanki kładziemy jeden przedmiot: monetę, obrączkę i listek a czwartą zostawiamy pustą. Po przemieszaniu filiżanek wybieramy jedną z nich i jeśli trafiliśmy na monetę wróży to bogactwo, obrączka przepowiada zamążpójście, listek-miłość zaś pusta filiżanka oznacza, że w nowym roku nie wydarzy się nic nowego.

5. Poznajemy imię ukochanego/ej. 
Wkładamy pod poduszkę karteczki z wypisanymi imionami, rano po przebudzeniu się wyciągamy jedną z kartek i odczytujemy z niej imię lubego.

Inny sposób na poznanie imienia ukochanego jest wycięcie z papieru serca napisanie na nim imion, po czym przebicie go igłą od tyłu. Imię na jakie trafi igła to, oczywiście, imię przyszłego narzeczonego.


7. Woda i orzechy.

Zapalamy dwie świeczki i wstawiamy je do łupinek orzecha włoskiego. Puszczamy je na wodę myśląc o sobie i swoim ukochanym. Jeżeli łupinki podpływają do siebie oznacza to dozgonną miłość, jeśli się oddalają- oznacza to, że oddalacie się od siebie. Tę wróżbę można wykonać na wiele sposobów, używając różnych przedmiotów.



Ciekawym sposobem na dobrą zabawę jest wróżenie z ręki:
Najpierw odnajdujemy podstawowe kształty na dłoni i interpretujemy wg schematu poniżej.

Okrąg - rzadki znak. Osoba, na której dłoni się znajduje, przynajmniej część swojego życia spędzi na kręceniu się w kółko. 
Kwadrat - symbol ochrony. Bez względu na to, gdzie się pojawi, właściciel może czuć się spokojnie. Będzie jak kot, spadający zawsze na cztery łapy.
Krzyż - ostrzeżenie. Oznacza potężną, zewnętrzną siłę. 
Gwiazda - znak doskonałości i sukcesu.
Kratka - świadczy o ekstremizmie.
Trójkąt - oznaka praktycznego, rozumnego talentu.
Punkt - przeszkody na ścieżce rozwoju.





Później oglądamy linie główne: 

1. Linia życia - opisuje siłę, a nie długość życia. Powiązana jest z ilością energii, jaką masz do dyspozycji, poczuciem witalności, pędu, motywacji i fizycznej siły. Biegną od niej często odgałęzienia nazywane liniami ambicji, wysiłku, sukcesu, podróży, Marsa, zmartwienia, wpływu.
Łamana linia życia może oznaczać zmiany w karierze, przeprowadzkę lub zmiany w życiu uczuciowym.
Prosta lub krótka linia może oznaczać osobę o trudnym charakterze z małym doświadczeniem życiowym i miłosnym.

2. Linia głowy - pokazuje jak energia życiowa jest przekładana na myśli, postawy i pozyskiwanie informacji. Opisuje możliwości intelektualne. 

Mocno wygięta w łuk linia głowy może symbolizować myślenie abstrakcyjne i dużą intuicję. Z kolei całkiem prosta linia to osoba myśląca logicznie i trzeźwo oceniająca sytuację.
Długa, głęboka i wyraźna linia sugeruje dobrą pamięć i łatwość koncentracji, krótsza linia zaś zapominalstwo lub problemy ze skupieniem się.

3. Linia serca - związana jest głównie z romantyczną lub poetycka ideą serca, choć można z niej odczytać także fizyczny stan organu. Opisuje uczucia, jakimi darzymy ludzi wokół nas. Ludzie i rzeczy, które kochamy, będą widoczne na linii serca, podobnie jak ludzie, którzy kochają nas.
Linia serca określa wrażliwość, stan duchowy i emocjonalny danej osoby. Jeśli nie zaczyna się między palcami, lecz dalej na dłoni np.: pod środkowym palcem, oznacza  osobę płytką, materialistkę.

Jeśli linia biegnie nisko na dłoni, dana osoba kieruje się w życiu sercem. Wysoko umieszczona linia oznacza przewagę rozumu.
Im linia jest prostsza tym bardziej zamknięta w sobie jest osoba, której się wróży. Im bardziej zawinięta, tym więcej narzekań i frustracji możemy od niej usłyszeć.
Długa linia oznacza tendencję do romantyzmu, zaś krótka - brak zainteresowania tą strefą romansu.
Linia serca może także odzwierciedlać choroby serca oraz depresje.

Uwaga: jeśli w górnej części dłoni widoczna jest tylko jedna pozioma linia, oznacza to, że dana osoba nie kieruje się w życiu ani sercem ani rozumem, może być za to bezpośrednia, natarczywa i skupiona na sobie.


4. Pierścień Wenus - jeśli łączy góry Merkurego i Jowisza to jego właściciel jest osobą mądrą i inteligentną, jednak ze swojej inteligencji nie korzysta najlepiej. Jeśli jest silnie zaznaczona i długa - cechuje ludzi o bardzo silnym, czasami wręcz niepohamowanym temperamencie, potrafiących pracować dzień i noc w celu osiągnięcia sukcesu.

5. Pierścień Saturna - jeśli go masz, popracuj nad sobą! Posiadanie go jest oznaką smutnego usposobienia...

6. Linia Słońca - pokazuje sukces i spełnienie ambicji, twórcze wykorzystanie talentów do dobrych celów. Mówi również o bogactwie, choć jej brak nie musi oznaczać biedy.

7. Linia intuicji - nazywana też linią kariery. Występuje głównie na dłoniach ludzi, którzy sami się troszczą o swoją przyszłość, wykorzystują wrodzone talenty i rozpoznają własne ograniczenia. Świadczy o samokontroli, dyscyplinie, determinacji, zmyśle praktycznym, sile woli i poczuciu celu.

Literami oznaczyłam wzgórza:

A. Wzgórek Wenus

B. Wzgórek Księżyca
C. Wzgórek Marsa 
D. Wzgórek Merkurego (pod palcem Merkurego)
E. Wzgórek Słońca (pod palcem Apolla) 
F. Wzgórek Saturna (pod palcem Saturna) 
G. Wzgórek Jowisza (pod palcem Jowisza) 

Wróżenie z fusów:




Zaparz w jasnych filiżankach liściastą herbatę lub mieloną kawę. Każdy wypija płyn ze swojej filiżanki, pozostawiając go na dnie tyle, by lekko zakryć fusy. Następnie trzymając filiżankę w lewej ręce trzykrotnie nią zakręcamy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Filiżankę odwracamy i kładziemy ją na spodku czekając, aż wycieknie nadmiar płynu. wówczas ponownie odwracamy filiżankę i przystępujemy do odczytywania wróżby. Teraz wystarczy odszukać wśród fusów charakterystycznych układów, kształtów i symboli i dokonać ich interpretacji.
Poniżej przykładowe znaczenie symboli:
  • Anioł - dobra wiadomość
  • Balon - przejściowe kłopoty
  • Dom - bezpieczeństwo
  • Drabina - awans
  • Dzwon - niespodziewana wiadomość
  • Kwiaty - szczęście
  • Ryba - pieniądze
  • Obrączka - małżeństwo
  • Statek - podróż
  • Miecz - komplikacje
  • Jabłko- Szczerość i kreatywność
  • Łuk – pieniądze w interesach
  • Chleb – marzenia, plany i nadzieje
  • Aparat fotograficzny, kamera- ktoś ci się podoba
  • Most- ważna decyzja życiowa
  • Monety – pieniądze
Życzę wam pomyślnych wróżb i dobrej zabawy:)

3 komentarze:

  1. Miło się czytało zwłaszcza, że przypomniały mi się dawne Andrzejki i wróżby szkolne, kiedy człowiek był jeszcze młody i głupi ;) Pamiętam jak się denerwowałam, kiedy nakłułam nie to imię, które chciałam XD Albo jak człowiek kiedyś szalał na punkcie wróżby z butami :) Co prawda wyników tych wróżb teraz nie pamiętam, ale zabawa zawsze była przednia.... Są może jakieś wróżby dla mężatych/żonatych? XD Jeżeli chodzi o wróżenie ręki, zawsze myślałam, że linia życia oznacza długość życia, moja sie ucina, a później znowu ciągnie, zawsze się śmiałam, że z martwych powstanę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Też robiłam wróżbę z sercem i wypisywałam na nim imiona, ale zawsze pamiętałam mniej więcej, w którym miejscu napisałam te najważniejsze, więc trochę oszukiwałam:P
    Też myślałam, że linia życia oznacza jego długość, ale wszędzie pisze, że to mylne znaczenie. Moja linia jest na początku złamana, gdybym podzieliła jej długość na moje lata, wychodzi, że w wieku około 5 lat wystąpiły u mnie duże zmiany, co by się zgadzało, bo w tym wieku zmarł mój tata. Natomiast pierścieni Wenus i Saturna w ogóle nie posiadam. Mam tez na dłoni krzyże i kratki:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ach, powspominałam sobie dawne czasy..
    Fajne były te zabawy :) Starałam się nie przykładać większego znaczenia do wyników wróżb, choć po pewnym incydencie to już naprawdę nie wiedziałam co o tym wszystkim myśleć. Otóż wybrałam się kiedyś ze znajomymi w góry, właśnie na te Andrzejki. W schronisku laliśmy wosk a ja interpretowałam cień figur na ścianie, jakbym oglądała film - tak jakoś mnie naszła fantazja.. Później wspominaliśmy ten wieczór i zażartowałam, żebyśmy znów sobie powróżyli, ale koledzy nie chcieli i podziękowali mi wylewnie - powiedzieli że wolą nic nie wiedzieć, tak im wywróżyłam ;) Tak już mam, przekonałam się wiele razy że jestem dobrym przekaźnikiem ;p
    W tym układzie to sama już nie wiem czy się śmiać, że u mnie linia głowy jest, jakby to powiedzieć, podwójna? W pewnym miejscu się rozdwaja tworząc wysepkę w postaci rombu, z którego boku wybiega równolegle druga dominująca linia.. Mam też krzyże i trójkąty na dłoni, hm..

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Wam za każdy komentarz:) Jeżeli jesteś anonimowy to proszę podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej konwersować:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...