czwartek, 6 października 2016

Co mi się podoba w Waszych blogach?:) 12 rzeczy, na które zwracam uwagę.

   Witajcie:) Posty typu " Jak nie prowadzić bloga", lub " Błędy popełniane przez bloggerów" są dosyć popularne w blogosferze. Postanowiłam napisać coś podobnego, aby pokazać moje własne sugestie co do tego tematu, jednak w innej formie. Nie mam zamiaru wytykać błędów i narzekać na niedociągnięcia blogerów, a wręcz przeciwnie, będę wychwalać:) Zaprezentuje Wam listę elementów, które pozytywnie wpływają na mój odbiór bloga i które sprawiają, że mam ochotę na niego wracać. Wydaje mi się, że w ten sposób łatwo wywnioskować czego nie powinno się robić, a przy okazji będzie mieć pozytywny wydźwięk;) Większość punktów podkreślę przykładem wziętym wprost z waszych blogów, mam nadzieję, że nikt nie będzie mieć nic przeciwko:)
Oczywiście warto podkreślić, że to są moje osobiste, subiektywne opinie i wiele osób może się nie zgodzić. Chętnie na ten temat podyskutuje w komentarzach i powymieniam się spostrzeżeniami. Zaczynamy:)

1. Schludny i przejrzysty wygląd bloga.
Kierując się zasadą od ogółu do szczegółu zacznę od ogólnego wrażenia, które blog wywołuje na mnie po pierwszym spojrzeniu. Zwracam uwagę na to czy kolory mnie nie rażą, czy są ładnie skomponowane i czy nie przytłaczają innych elementów. Lubię kiedy stanowią tło do bloga, a nie jego "treść". Na przejrzystość bloga mają też wpływ elementy, które się na nich znajdują. Fajnie jeśli są w sensowny sposób poukładane, nie zlewają się w jedno i pasują do całości.

U Sarawi od razu oczarowała mnie cała grafika bloga, która jest po prostu spójna i przemyślana. 


Amiluna Art ma bardzo przejrzystą szatę graficzną, jest delikatnie, miło i schludnie:)



2.Korzystny wygląd tekstu.
Czyli zagłębiam się w szczegóły. Tekst powinien być przede wszystkim czytelny.  Nie za mały, ale też nie za duży, bo od tego może boleć głowa;) Ból głowy fundują mi też jaskrawe kolory, lub zbyt kontrastowe w stosunku do tła. Czcionka też ma znaczenie, ale wg. mnie nie aż tak istotne, większość jest jednak czytelna;) Oczywiście jeśli charakterem pasuje do reszty bloga to super!:)
Lubię, kiedy tekst jest odpowiednio modyfikowany, aby podkreślić ważniejsze kwestie. Może to być pogrubienie, zmiana koloru, podkreślenie lub kursywa. Cokolwiek co wyróżni na tle tekstu elementy ważniejsze, ale nie zmieniajmy czcionki;)
Miłe dla mojego oka są akapity i kiedy można w nim rozróżnić początek, rozwinięcie i zakończenie. To się ceni:)

Powiem szczerze, że ciężko było mi znaleźć bloga, w którym doszukałabym się akapitów.  W Zakątku Bloggerki są i bardzo mi się to podoba:)



3. Treść posta.
Wiadomo, każdy pisze co chce, ale ze względu na to, że dysponuje ograniczoną ilością czasu wolnego lubię czytać konkrety. Często omijam posty typu "nie mam co robić, to napisze posta o niczym". To jednak jest moje bardzo subiektywne odczucie.
Myślę, że każdy się zgodzi ze mną, że ortografia, interpunkcja i ładna składnia jest ważna. Wystarczy przed publikacją przynajmniej jeden raz przeczytać swoje wypociny od deski do deski, aby uniknąć pomyłek:)


4. Zdjęcia dobrej jakości.
Od razu przyznaje się bez bicia, że mi też się zdarza wrzucić zdjęcie, które nie do końca mi się podoba. Jednak nie wyobrażam sobie pokazać zdjęcia, np. zamazanego. Jaki to ma sens? Także zdjęcia powinny być wyraźne, dobrze skadrowane. Bardzo lubię jak jest ładnie skomponowane, np. na tle owoców, jakiegoś ładnego obrusa, na trawie lub w jakimś innym ładnym miejscu:) Jeżeli chodzi o rysunki to fajnie jak są zrobione pod różnym kątem, ale przynajmniej jedno powinno być w normalnej perspektywie.

JulaLou ma piękne, ostre i ciekawe zdjęcia. 


U Samanty podobało mi się, jak wstawiała zdjęcia prac zrobione pod różnym kątem.



Anti zauroczyła mnie ciekawym tłem do pokazania swojego dzieła:)


Marcysibush dodaje do zdjęć różne elementy, takie jak buziaczki, serduszka czy gwiazdki, uważam to za bardzo ciekawe:)




5. Zdjęcie odpowiedniej wielkości.
Tu sprawa jest prosta, na małym zdjęciu mało widać, a za duże trzeba oglądać "na raty" bo trzeba przesuwać obraz.


6. Fajne ale przydatne gadżety.
Wg mnie przydatne gadżety to: "O mnie", lista obserwujących (łatwo dodać blog do obserwowanych), lista najpopularniejszych postów,  archiwum, etykiety i właściwie to wszystko, lubię minimalizm:)

U Lazure nie znajduje nic zbędnego, a równocześnie niczego mi nie brakuje :) Wiem, że nie ma tu kilku elementów, które wymieniłam, ale taka ilość gadżetów moim zdaniem jest w porządku:)



7. Normalny kursor.
Musiałam to napisać. Fajnie, jak z kursora nie wylatuje milion serduszek, lub kiedy nie wygląda jak króliczek, diabełek lub coś tam innego;)

8. Brak muzyki w tle bloga.
Przyjemność sprawia mi, kiedy mogę podczas oglądania bloga słychać swojej własnej muzyki, nie narzuconej przez nikogo;)

9. Aktywność na blogu.
No tak, z tym różnie bywa. Generalnie kiedy widzę, że ostatni wpis był rok temu to nie obserwuję. Nie wymagam od nikogo pisania postów codziennie, wiele osób nie ma na to czasu, ja również, ale miło kiedy co jakiś czas ktoś da znak, że blog jeszcze w ogóle istnieje;)


O aktywności Ani pewnie wie większość blogerek, nie ma chyba dnia, żeby nie dodała posta, a mimo to każdy jest o czymś konkretnym:)


10. Odpowiadanie na komentarze.
Brzmi dwuznacznie, ale już wyjaśniam. Zauważyłam, że często po napisaniu komentarza wracam na bloga, by sprawdzić czy jego właściciel coś odpisał i miło kiedy okazuje się, że tak:D Też tak macie?


Na odpowiedź Gealach zawsze mogę liczyć:)



11. Wersja mobilna bloga.
Bardzo często oglądam blogi na telefonie i niestety jeśli ktoś nie ma wersji mobilnej to nie daje rady tego robić:/ co prawda rzadko się to zdarza, ale są przynajmniej dwa blogi, które obserwuje i takiej opcji nie mają, a szkoda:/


12. Komunikuj się:)
Tym punktem zamykam tę listę, a o co mi chodzi tym razem? Po prostu piszcie tak, aby dało się czuć, że chcecie nawiązać z kimś kontakt, że piszecie to nie tylko dla siebie, ale też dla nas - potencjalnych czytelników:) Jak to zrobić? Wystarczy, że zamiast wrzucić same zdjęcia napiszecie też krótki opis, do którego można będzie się odnieść, który będzie odebrany jak część Waszej wypowiedzi. Miłe jest, kiedy autor posta zwraca się do innych bezpośrednio np. pytając o to jak minął dzień, albo pozdrawiając innych. Nie wiem jak wy, ale ja mojego bloga piszę po to, aby poznać innych ludzi, najlepiej o podobnych zainteresowaniach, w jaki sposób miałabym to zrobić, gdybym pod tytułem posta zamieściła tylko zdjęcie rysunku bez jakiegokolwiek słowa? Było by raczej trudno;)

Kiedy post zaczyna się od "Cześć kochanii" tak jak u Akacji i Moshi, od razu mi się go lepiej czyta:)





   Powyższe punkty są pierwszymi, które mi przyszły do głowy, bez większego zastanawiania się, dlatego wiem, że są dla mnie najistotniejsze. Zdaje sobie sprawę, że sama na swoim blogu mam pewne niedociągnięcia (np. ortografia brrr), jednak bardzo się staram by mój blog był taki, jak blogi które mi się podobają, czerpie po prostu od was dobry przykład:) Bardzo gorąco zachęcam do dyskusji i pozdrawiam:*


30 komentarzy:

  1. Ojej, jaka kochana <3 Na moim blogu brakuje ramki "o mnie", zamierzam ją kiedyś napisać, ale ja na prawdę nie lubię pisać o sobie xD Niby taka bzdura, a nie umiem się za nią zabrać. Dla mnie, najgorsze co może być na blogu to muzyka i szalony kursor D:

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałam tym postem sprawić Wam przyjemność:) Właśnie dopisałam do twojego punktu o tym, że brakuje " O mnie", mam nadzieję, że kiedyś dodasz:D Mimo to uważam, że Twój blog jest bardzo dobrym przykładem, że mniej nie znaczy gorzej, czy nudniej, wręcz przeciwnie;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję, haha :D Zgadzam się z tobą, z wszystkimi punktami, też zwracam na to wszystko uwagę :) Nie mam niestety na razie mobilnej wersji bloga, ale może niedługo taką zrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że mobilna wersja bloga jest dużym ułatwieniem dla czytających:)

      Usuń
  4. Super post, bardzo fajnie mi się go czytało, a przy okazji poznałam kilka ciekawych blogów. Ja nie lubię muzyki w tle. Zazwyczaj wyłączam dźwięk. Obserwatorzy też są bardzo przydatni. Nie muszę wchodzić 1000 razy dziennie na bloga, żeby zobaczyć czy ktoś, może się odezwał. Lubię też, gdy ktoś się wita z czytelnikami, a nie "Dzisiaj narysowałam smoka. Kredki Progresso. Idę"...
    akacjaemi.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo! Witanie się z czytającymi to pozornie taka mała rzecz, ale cieszy:D

      Usuń
  5. Jestem pod wrażeniem tego postu. Cieszę się, że nie jest to tylko puste gadanie co kto robi źle, ale opinia uzasadniona. Jest też to bardzo pozytywny post. Ja akurat cenię to by post nie był dołujący i przytłaczający. Naprawdę świetnie mi się go czytało. Mnie też wkurzają kursory i muzyka. Dzięki, że umieściłaś też nasz blog. Nie spodziewałam się ;) Postaram się też zastosować trochę do powyższych rad :D

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zależało mi właśnie na tym, aby było pozytywnie i miło, ciesze się, że się podoba:) Super, jeśli rady się przydadzą:)

      Usuń
  6. Ojejku, jestem! :D Szczerze, nigdy nie widziałam żadnego postu o takiej tematyce, albo chociażby - podobnej. Na pewno wezmę pod uwagę kilka rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja widziałam kilka, ale wszystkie wytykały głównie błędy w blogowaniu.

      Usuń
  7. Co do ortografii, blogger ma taką opcję, że komputer sprawdza tekst, to co jest źle zaznacza na żółto, a po kliknięciu w zaznaczenie pokazuje prawdopodobne dobre odpowiedzi ;) Świetny post, można dzięki niemu pozać co się podoba w blogach i poznać nowe blogi. Bardzo pozytywny tekst, to się ceni jesienią :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, że sprawdza tekst, ale nie każde źle napisane słowo podkreśli. Prosty przykład, jest "może" i "morze". Mi nigdy nie podkreśla, że "pokarzę" jest źle napisane i gdyby mi koleżanka nie zwróciła uwagi to bym chyba cały czas tak pisała:/ Teraz wiem, że się pisze "pokaże":)
      Super, że post ci się spodobał. Mnie jesień nastawia pozytywnie;)

      Usuń
  8. Zgadzam się w zupełności. Również zwracam na te elementy sporą uwagę.
    Lubię gdy autor ma poczucie estetyki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy odrobina wyczucia smaku, albo po prostu umiar:)

      Usuń
  9. Muzyczka i magiczny kursor to najgorsze co może być :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha, z muzyką na szczęście rzadko się spotykam, ale zwariowany kursor to częsty widok. Zdaje sobie sprawę, że może się to podobać młodziutkim blogerom, ale jak komuś zależy na obserwatorach w różnym wieku to powinien zrezygnować z takiego kursora;)

      Usuń
  10. mnie muzyka i kursor w postaci myszki, ptaszka robala denerwują tak, że od razu wychodzę z takiego bloga xd

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydawałoby się, że kursor to taki drobiazg, ale jak widać większość razi jego udziwnianie;)

      Usuń
    2. oj tak... bo jak tym trafić w pole komentowania xd

      Usuń
  11. Ojej, dziękuję za wymienienie mojego bloga. Na niektóre elementy sama również zwracam uwagę. Choć przyznam szczerze , że uwielbiam patrzeć na oryginalne szablony, bo niekiedy mówią wiele o autorze danego bloga.

    Ps. Pisanie notek tylko po to, aby pochwalić się tym, ze tak naprawdę nie ma się nic sensowego do powiedzenia, jest po prostu bez sensu. Wolę czekać nawet 2 miesiące na jeden solidny post niż czytać wypociny napisane "Na odwal się " w 5 minut . Cieszę się jednak ze u ciebie ciekawe notki pojawiają do bardzo czesto.

    Co do zdjęć to fajnie ze zwrocilas na to uwagę, ponieważ moje maja często wiele do życzenia.

    Pozdrawiam - Amil

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma za co, zasłużyłaś:)
      Z tą kreatywnością to chodziło mi raczej o dłuższe przerwy, np. po roku ktoś pisze "Przepraszam, że mnie tak długo nie było, obiecuje, że za niedługo coś wrzucę..." po czym kolejny post się nie pojawia.
      Ze zdjęciami u mnie też krucho:/

      Usuń
  12. Świetny post, nowym blogerom ( takim jak ja xD) na pewno pomoże. Nie wiem, jak ustawilam sobie kursor taki kwiatek to większosci się podobało... ale tu w komentarzach raczej potępia się takie dodatki... chyba go usunę xD. Mnie muzyka tez wkurza, jak ktos chce sluchac muzyki to włączy sobie sam a takto tylko spami blog ;_;.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki;)
      Co do kursora to zgaduję, że podoba się młodszej części odwiedzających twojego bloga, ale w ten sposób zawęża się grupa potencjalnych odbiorców bo starsi raczej będą z niego " uciekać";)

      Usuń
  13. Bardzo cenne uwagi :) Będę o nich pamiętała pisząc posty :) Żadnego z tych blogów, które podałaś nie znam, więc w wolnej chwili zajrzę :) A co do komentarzy na które się odpowiada u siebie pod postami to ja mam tak, że szkoda mi ich marnować, to znaczy, że jak odpowiem na wszystkie u mnie to później już ciągle wyskakują te okienka typu "zaznacz, że nie jesteś robotem" a wtedy to odbiera chęć do komentowania :) Ale oczywiście odpowiadam w wolnej chwili ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, w takim razie bardzo się cieszę, że poznałaś nowe blogi:) Nigdy nie miałam takiego okienka "zaznacz, że nie jesteś robotem", to się pojawia u każdego kto dużo komentuje?

      Usuń
    2. Tak, jak u siebie dodam np. 20 to później już mi to wyskakuje, a jak dalej komentuje to jeszcze obrazki - strasznie to wkurzające i wtedy kończę komentowanie na dziś ;) na drugi dzień można od nowa. Trochę szkoda, że tak się dzieje, kiedy masz duuużo blogów do odwiedzenia, a jeszcze nie siadasz do kompa każdego dnia, z braku czasu ;)

      Usuń
  14. Ogólnie super pomysł na post. Fajnie, że w końcu znalazła się osoba, która wychwala, a nie krytykuje :) Zgadzam się ze wszystkimi punktami. Tylko trochę z wyglądem bloga to jest różnie. Każdy ma swoje upodobania i czasami jest bardzo ciężko trafić aby wszystkim się podobał. Wersję mobilną traktuję jako jeden z najważniejszych elementów. Większość blogów przeglądam z telefonu. Tak jest o wiele łatwiej, ale niestety nie każdy tą wersję posiada. Część blogów, które tutaj wymieniłaś uwielbiam czytać i przeglądać. I zgadzam się z dopasowaniem ich do tych odpowiedniego punktów ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Wiem, że upodobania są różne, ale myślę, że nikt nie lubi np. jasnych napisów na jasnym tle i odwrotnie, albo jak blog jest tak chaotyczny, że nie wiadomo co gdzie jest. To są takie elementy uniwersalne, które raczej odnoszą się do wszystkich. Myślę, że jeżeli ktoś nie czuje się dobrze w projektowaniu bloga to powinien skorzystać z gotowych szablonów bleggera, to dosyć bezpieczne wyjście;)

      Usuń
  15. Świetny, bardzo przydatny i ciekawie napisany post. Dziękuję bardzo za wspomnienie mojego bloga :D
    Bardzo mi się podoba ten pomysł z wypisywaniem pozytywnej strony blogów, dzięki temu tekst ma naprawdę pozytywny wydźwięk. Osobiście staram się stosować do większości tych porad, choć np. na komentarze odpowiadam zazwyczaj kiedy zawierają one jakieś pytania lub coś, do czego mogę się odnieść. Każdy chyba ma własny styl prowadzenia bloga, a jednak niektóre rzeczy są po prostu uniwersalne.

    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję:) Co do komentarzy, to akurat nie jest faktycznie zasada uniwersalna i pewnie wielu osoba to nie przeszkadza;)

      Usuń

Dziękuję Wam za każdy komentarz:) Jeżeli jesteś anonimowy to proszę podpisz się imieniem lub nickiem, będzie nam łatwiej konwersować:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...